Ett par rutor i årets Sybingo som Sypeppen ordnar har varit lite svårare att kryssa för mig och det är Testa en ny teknik och Textilfärga. Det finns naturligtvis en hel del textila tekniker som jag inte testat ännu, till exempel knyppling, tovning och nålbindning, men ingen av dessa fick det att pirra till i mina skaparfingrarna. Som tur är så är det många andra kreativa, duktiga människor som delar med sig av det de skapar under hashtagen #sybingo20 på Instagram och där dök det plötsligt upp något som verkade riktigt intressant – cyanotypi-färgning! Det var Syfixan20 som delade med sig av det hon gjort och jag började genast googla för att hitta något ställe på nätet där jag kunde beställa material för att kunna testa detta själv. Jag köpte ett cyanotype test kit från Arriettyexeter på Etsy och fick det i brevlådan efter några dagar.
Lite kort om tekniken cyanotypi
Jag kan inte påstå att jag hört talats om den här tidiga foto-tekniken tidigare, men jag har nog sett någon blåtonad cyanotypi-bild någon gång. Det är en slags tidig foto-process där man blandar två vätskor: Ammoniumferricitrat och Kaliumferricyanid (båda ska vara ofarliga) och penslar på ett papper eller en tygbit (glas ska tydligen också fungera) och då blir det penslade området ljuskänsligt. Det går kanske att köpa dessa vätskor i lösvikt, men jag vet inte riktigt hur eller var och det är helt klart enklast att köpa ett färdigt kit. När pappret eller tyget torkat så täcker man delar av den penslade ytan med till exempel torkade blommor och blad och lägger ut det i solen för att exponeras. Man ska också kunna lägga över ett foto och exponera, då blir det som ett blåtonat foto av bilden man hade. Den täckta ytan behåller papprets/tygets färg och den otäckta, penslade ytan blir starkt blå. Sedan sköljer man bort överskott ur pappret/tyget och låter det torka. Det finns mer information här och här till exempel, men det handlar mer om hur man för över fotografier till papper med cyanotypi-teknik. Allt detta går naturligtvis att göra väldigt kontrollerat i mörkrum med UV-lampa, men jag gjorde det som en solexponering där ett nedsläckt badrum funkade som mörkrum för förberedelserna, mer om hur jag gjorde kommer nedan.
Cyanotypi-lådan och förberedelser.
Lådan som kom på posten innehåll 2 bruna flaskor märkta A och B, en skumgummi-”pensel”, ett par engångshandskar, tre A5-pappers-ark, en vit tygbit samt ett A4 med instruktioner.
Jag visste ju väldigt lite om själva tekniken, men förstod ju principen med att göra tyget ljuskänsligt för exponering och jag ville gärna göra några saker som kunde användas till något vid första försöket. Det fick ju lite bära eller brista vid den första omgången och nu i efterhand så kan jag ju konstatera att det gick bra – tyget tål till exempel tvätt! Till testomgången klippte jag ut en mönsterdel till Stowe bag i den lilla storleken så jag skulle kunna sy en projektpåse. Dessutom köpte jag vit t-shirt-trikå på Ohlssons tyger som jag förtvättade och klippte ut ett framstycke till en herr-t-shirt (jag använde gratismönstret från Jenny Hellströms TV-serie Sysysy). Till mina två små assistenter köpte jag varsin vit t-shirt på HM så de kunde få designa dem själva. Man kan naturligtvis klippa ut bitar i lakansväv och bara testa, men det är ju ändå kul att ha en plan för de färgade tygbitarna.
Det finns säkert massor med information om cyanotypi på Youtube och webben, men jag hade inte riktigt tid att fördjupa mig i det. Jag hade ju Syfixan20s alster som målbild och det följde ju med instruktioner i test-kitet så bara att tuta och köra tänkte jag.
Själva färgningen/solexponeringen
Delar av processen ska genomföras i ett mörklagt rum som dock behöver inte vara kolsvart. Jag var i ett badrum där jag hängt en handduk framför fönstret och lade byggplast på golvet – vätskorna kan färga av sig. Det blev ganska mörklagt och funkade bra. Det är UV-ljus som ska undvikas, lite vanligt glödlampe-ljus ska inte vara någon fara enligt instruktionerna som medföljde.
Jag lade ut de tygbitar jag skulle färga på byggplasten. Mönsterdelen till väskan och t-shirten lade jag direkt på byggplasten, men i de två t-shirtarna lade jag en skärbräda med plastpåse runt respektive ett plastat tallriksunderlägg för att vätskan inte skulle gå igenom till bakstycket.
Jag blandade lika delar av vätska A och B i en gammal plastburk. När man blandat vätskorna så blir den nya vätskan ljuskänslig och ska förvaras mörkt (och den har begränsad hållbarhet). För att inte slösa så blandade jag lite åt gången. Därefter tog jag skumgummi-penseln och duttade vätska på tygbitarna på ett lagom område. För att avgränsa området hade jag tejpat på lite maskeringstejp, men det fungerade inte jättebra. Tyget sög åt sig vätska och det flöt ut lite, dessutom kommer varje droppe eller stänk man råkar spilla synas på tyget vid exponeringen.
Nästa moment är att låta tygerna torka i ett mörkt rum – nu kan ju exponerings-processen starta om tyget utsätts för UV-ljus. Jag lät alla tygbitarna ligga kvar i det mörka badrummet, i instruktionerna står det att man kan lägga sakerna i tex ett stängt, mörkt skåp för att torka. Ett tips (som gäller från början till start) är att låta tyg torka liggandes, annars risk för att det rinner vätska neråt på ett sätt som en inte vill. Har en tillgång till ett torkskåp så kan en ju lägga tygbitarna plant där – med något skydd under. Olika tyger torkar ju olika snabbt och förslagsvis förbereder man tygerna dag 1 och exponerar dag 2 så att tygerna hinner torka ordentligt. Jag var lite optimistisk här och lät nog inte våra tyger torka tillräckligt, det gick nog bara ett par timmar. Vätskan som en penslar på är inte helt genomskinlig, tyget blir lite gulgrön-färgat även när det torkat. Så det går att se var själva exponeringsytan är även när tyget torkat.
Nu är det dags att tänka ut vilken design man vill skapa. Området som penslats med vätskan blir starkt blått och de täckta områdena behåller tygets färg (i mitt fall vitt) efter solexponeringen. Mina assistenter plockade ihop lite saker som de ville lägga på sina t-shirtar, det blir ju i princip bara konturerna som syns så inget för detaljerat eller plottrigt. Till min sypåse valde jag lite olika syrelaterade saker och till t-shirten hade min syster förberett olika löv som legat i press något dygn.


Nästa moment är själva exponeringen i solljus och ärligt talat så visste jag inte hur länge tygerna skulle ligga i solen. I instruktionerna står det att en ser när området som penslats med vätskan ändrar färg till blått (=klart) och det gick rätt snabbt i starkt solljus. Är det mer molnigt så behöver tygerna nog ligga längre i solen. Så fort tygerna kom ut i solen började man se att processen startade och jag lät dem ligga 20-30 minuter. Rent praktiskt gjorde jag så att jag lade på de saker jag ville dekorera med på tyget i det mörka badrummet och sedan sköt jag in en skärbräda eller bricka under för att allt skulle ligga på plats innan jag lyfte ut dem i solen där de fick ligga på ett helt plant underlag mitt i solen. Jag gjorde en tygbit/ett plagg i taget för att lära mig allteftersom. En kan alltså inte ta ut sina tygbitar/papper i solen och sedan lägga på blommor, blad och annat för då har processen redan startat! Och om det blåser eller sakerna flyttas under exponeringen så blir det suddigt. Allt detta kan förstås utnyttjas i skapandeprocessen. Det är rätt fantastiskt att se hur ett område blir starkt blåfärgat och de delar som täckts blir mer eller mindre vita. Eftersom solen hinner flytta sig lite under exponeringstiden så blir bilderna lite levande och tredimensionella.
När exponeringen är helt klar så ska överskottsvätska sköljas ut, jag rekommenderar att en gör det under rinnande vatten (som det står i mina instruktioner). Den första tygbiten sköljde jag i en hink vatten, men det visade sig sedan att all vätska nog inte sköljdes ur och då blir tyget lite missfärgat.

En av assistenternas t-shirtar täckte vi med byggplast för att de dekorativa elementen skulle ligga kvar. I instruktionerna står det att man kan lägga över en glasskiva, men vi hade inte tillgång till någon. Vi försökte sträcka byggplasten så det skulle ligga riktigt tight mot tyget, men det uppstod kondens direkt och det kan bero på att tyget inte hade torkat ordentligt utan fortfarande var lite fuktigt. Kondensdropparna på byggplasten skuggade tyget och det blev faktiskt riktigt snyggt, som luftblåsor i ett vattenlandskap.

Sedan ska tygbitarna få torka och vi hängde dem på ett klädstreck. Eftersom det nog ändå finns lite vätska kvar i tyget så ser man svaga skuggor av ljusblått. Vill man inte ha den effekten så kan är det bättre att låta tygerna torka helt plant.

Resultatet
Det här var verkligen ett projekt som jag uppskattade! Att använda en helt ny teknik som inte var extremt komplicerad och gav så fint resultat var roligt. Köper man ett färdigt paket med alla tillbehör och instruktioner så är det lätt att göra cyanotypi och jag ska testa igen. Lite pyssel är det med mörkläggning och att hålla ordning så att tygbitarna exponeras vid rätt tillfälle, men man får ta det lugnt bara.
Den första tygbiten som jag exponerade var mönsterdelen till Stowe bag. Jag lade lite olika sytillbehör på tyget och lät tygbiten ligga 20-30 minuter i solen. Sedan sköljde jag den i vatten som jag hade i en hink och hängde upp den. Den blev nog inte helt ursköljd, det vita tyget ser lite missfärgat ut. Men cyanotypi-effekten blev fin och häftig tycker jag, som en röntgenbild av innehållet i projektpåsen.


Efter det exponerade jag assistenternas t-shirtar en i taget. Den ena assistenten valde leksaksverktyg som dekoration och det blev en bra tredimensionell effekt av dem. Den andra assistenten valde löv och två olika enhörnings-modeller och det blev också väldigt fint – speciellt med den fina effekten som kondensdropparna på byggplasten skapade.

Eftersom herr-t-shirten var tänkt att bli en present så sparade jag den till sist. Jag sköljde ur den ordentligt och se fick den häng-torka med de andra sakerna. När den torkat sydde jag ihop t-shirten och provtvättade den i 40 grader. Det var lite nervöst när jag såg hur vattnet i tvättmaskinen blev lite blåfärgat, men t-shirten kom ut ur maskinen utan att ha tagit skada – trycket satt kvar och det vita tyget var fortfarande krispigt vitt! Det verkar som tygerna torrfäller lite så en förtvätt innan användning är att rekommendera.


Nu ska jag klura ut vad jag ska göra mer i cyanotypi-teknik så jag kan använda vätska som är kvar till fler roliga saker. Det vore tex kul att prova att lägga på någon grov, virkad spets eller stansat tårtpapper på vitt tyg till något plagg eller kudde. Eller bestick och använda tyget till en picknick-påse?!
Det blev inte mindre än tre kryss på Sybingo20-brickan: #skapaitrikå #testaennyteknik och #textilfärga ! Så nu börjar brickan bli full, bara två rutor kvar och jag hoppas kunna kryssa dem också innan den 23/8.

OBS! Tillägg! Hur klarar färgningen tvätt?
T-shirten i herrstorlek körde jag ju inte ett kort 40-gradersprogram utan tvättmedel för att se hur färgen klarade sig och det var inga problem. Dock hände det grejer när plaggen tvättades med tvättmedel, tyvärr. Jag vet ännu inte exakt varför det blev som det blev, kanske något med pH eller att det krävs speciella tvättmedel utan fosfater t.ex. Det vackert blåa blev iallafall gulaktigt, nästan senapsbrunt.
Det är ju fortfarande rätt coolt tryck, men det vackra klarblå färgen är i stort sett borta. Jag ska forska i detta (goooooogla) och får återkomma när jag vet mer.